גם בית המשפט המחוזי קבע – האופציות יחולקו במועד המימוש

גם בית המשפט המחוזי קבע – האופציות יחולקו במועד המימוש

בתיק אשר מתנהל במשרדנו, בשיתוף עם עו"ד שמואל מורן, ניתן בחודש יוני 2017 פסק דינו של בית המשפט לענייני משפחה (כב' השופט נחשון פישר) בו נקבע לראשונה ובאופן תקדימי, כי אופציות שהתקבלו אצל מי בני הזוג במהלך חיי הנישואין, ונקבעו כחלק מהרכוש המשותף, יחולקו בהתאם לשווין במועד המימוש.

לפני מספר ימים, אימץ בית המשפט המחוזי מרכז (כב' השופטת מ.ברנט, כב' השופט צ.ויצמן וכב' השופטת ח.קיציס), את מסקנותיו של בית המשפט לענייני משפחה, דחה את ערעור הבעל וקבע כי יש להותיר את מועד חלוקת האופציות, על פי שווין במועד המימוש העתידי ולא במועד הקרע.

בית המשפט המחוזי, בפסק דין מקיף ומנומק, סקר הן את הקביעות של בית המשפט לענייני משפחה והן את הוראות החוק והפסיקה הרלוונטיים וקבע באופן ברור, כי הפיתרון הראוי, הנכון והצודק ביותר הוא, דחיית מועד חלוקת שווי האופציות למועד מימושן בפועל.

בפסק הדין, ניתן למצוא מספר קביעות מהותיות ביותר לעניין האופן שבו מחולקים נכסים בין בני זוג, ואשר יש בהן להשליך על האופן שבו יבוצע איזון משאבים בעת פירוד:

בית המשפט עושה אבחנה בין "המועד הקובע" לעריכת האיזון, קרי המועד שבו מתגבשות היקף הזכויות המשותפות אשר יתחלקו בין הצדדים, לבין "המועד למימוש".

בית המשפט קובע כי אין הכרח לבצע הערכת שווי לרכוש המשותף במועד הקרע, וניתן להקדים או לאחר את המועד ובכול מכוח סמכותו של בית המשפט לענייני משפחה מכוח סעיפים 6 ו- 8 לחוק יחסי ממון:

…" אמור מעתה, אין בית המשפט מוגבל אך ורק להקדמת מועד הערכת שוויו של נכס למועד הקרע אלא גם לאיחורו. ומהו המקור הנורמטיבי לכך? כפי שנרמז בבע"מ4860/16 הנ"ל, דומה כי הדברים עולים מתוך האמור בסע' 6 לחוק יחסי ממון המורה את הדרך למימוש הזכות לאיזון.." (ראה סעיף 33 לפסק הדין).

בית המשפט מפרש את סעיף 6 לחוק יחסי ממון, כמי שמאפשר לבית המשפט לענייני משפחה, מכוח סמכותו הטבעית, לנהוג בגמישות רבה, בכל הנוגע לאופן איזון ביצוע המשאבים בעת פירוד, לרבות מועדי הביצוע:

…" מילים אחרות סע' 6 (ג) לחוק מאפשר לבית המשפט לקבוע את אופן הביצוע ומועדי הביצוע לאיזון המשאבים של כלל הנכסים או חלקם. סע' זה אינו מגביל כלל ועיקר את מועד הביצוע למועד הקודם למועד הקרע וברי כי ניתן אף לאחרו למועד הקרע. ודוק, הדיבור "אופן הביצוע" או "מועד הביצוע" הוא רחב וכולל בחובו גם את הדרך הפיזית לביצוע האיזון – אם בעין אם בהערכת שווי, ואף את אופן הערכת שווי הנכסים ובכלל זה עיתויה.

עניין זה מתבקש מתוך תכליתו של חוק יחסי ממון – שווה בנפשך נכס שערכו במועד הקרע זעום וזניח ואולם מימושו מיד ובסמוך לאחר מועד הקרע יאמיר את שוויו לאין ערוך, ברי שלא יהא זה הוגן ובוודאי נוגד את עקרון הצדק החלוקתי להותיר את בן הזוג עם ערכו הפחות והלא ממומש של הנכס אשר צבר במהלך חיי הנישואים עם בן זוגו האחר.."

בית המשפט קובע, כי אין שוני בין חלוקת אופציות לפי השווי במועד המימוש, לבין נכסים אחרים אשר מתחלקים במועד שמאוחר ממועד הקרע, דוגמת קרנות השתלמות שמועד פירעונן לאחר הפירוד, קרנות פנסיה שונות ואף מדמה זאת לכרטיס הגרלה שנרכש במהלך חיי הנישואין, אך ההגרלה והזכייה הן לאחר הפירוד וקובע יש לקבוע את השווי לפי מועד ההגרלה, קרי מועד המימוש.

לעניין הפרטני של האופציות, קובע בית המשפט המחוזי, כי מדובר בנכס בלתי סחיר, שמועד מימושו מאוחר לפירוד ושוויו המירבי יתקבל, אם יתקבל במועד עתידי בלתי ידוע. קרי קיים פוטנציאל לרווח מהותי (אך גם להפסד). בנסיבות אלו, נקבע, כי אין כל סיבה למנוע מאחד מבני הזוג למצות את או נכס באופן מיטבי יותר מבן הזוג השני.

שלושת השופטים אימצו את קביעת בית המשפט לענייני משפחה, לפיה ביצוע החלוקה בהתאם לשווי במועד הקרע, ישקף ערך חלקי או ספקולטיבי בלבד של האופציה, אשר אינו מתאים לאיזון משאבים במסגרת משפחתית, בשל הרצון לשאוף לאיזון ושוויון בחלוקת הנכסים.

בית המשפט המחוזי, מוסיף קביעות חדשניות נוספות על גבי אלו שכבר התקבלו בפסק הדין של בית המשפט לענייני משפחה ומחזק את מעמדו של עיקרון השוויון בעת חלוקת נכסים משותפים.

הפירוש שמעניק בית המשפט המחוזי לחוק יחסי ממון ולסמכות של בית המשפט לענייני משפחה לבצע את אופן האיזון והחלוקה של הנכסים המשותפים, הינו בעל חשיבות רבה לאופן שבו יבוצע איזון רכושי בין בני זוג, במיוחד בנכסים ששווים צפוי להאמיר בחלוף הזמן.

לקריאת הכתבה במגזין דה מרקר לחצו כאן>>

לקריאת פסק הדין המלא לחצו כאן>>

0 תגובות

השאירו תגובה

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *