ליטיגציה משפט מסחרי

ליטיגציה מסחרית – ליטיגציה בסכסוכים מסחריים

המשפט האזרחי עוסק בהרבה מאד תחומים – חוזים, נזיקין, משפט מנהלי, גירושין ועוד. התחום הנרחב, היוקרתי ואולי אף המורכב והקשה ביותר תחת תחומי המשפט האזרחי הוא ללא ספק משפט מסחרי. כאשר מדברים על משפט מסחרי מתכוונים להיבטים המשפטיים של עולם העסקים והמסחר. זירת העסקים והמסחר מורכבת מהרבה מאד תתי תחומים ולכל תת תחום יש נגיעה משפטית. רבים מההיבטים המשפטיים של המשפט המסחרי כרוכים בעבודה מנהלתית, עבודה של "מאחורי הקלעים"; אך הרבה יותר מכך ממומחיות במשפט מסחרי דורשת גם מומחיות בליטגציה.

ליטגציה מסחרית הוא מונח הבא לתאר שירותים משפטיים הניתנים על ידי עורך מסחרי שיכול לסייע לא רק בפעילות משפטית "שקטה" אלא אף נושא בתרמילו ידע, ניסיון, כלים ומיומנויות שיאפשרו לו לייצג את לקוחותיו בפני בית משפט או גופים מעין שיפוטיים אחרים בעניינים הנוגעים למשפט מסחרי. כל היבט משפטי של המשפט המסחרי יכול להגיע לדיון בבית משפט או לדיון בפני גוף אחר; ובולט במיוחד סכסוך מסחרי, סכסוך בין גופים מסחריים אשר קשור לפעילות מסחרית ולרוב מערב גופים בעלי עצמה וקשור להון רב.

עורך דין מומחה ובעל ניסיון בליטגציה מסחרית ינהל את הסכסוך המסחרי בצורה מיטיבה ויסייע לך להתמודד עם כל היבטיו. עורך דין מסחרי מומחה לליטגציה יודע להציג טיעונים בבית משפט או בפני כל גוף אחר, לאסוף ראיות ומסמכים, להגיש בקשות ולהביא לכדי מיצוי והשלמה את כלל הצעדים הכרוכים בהליכים משפטיים הנסובים סביב מסחר ועסקים ומצריכים גם שירותי ליטגציה.

1. מה זה ליטיגציה?

ליטיגציה היא בתרגום חופשי התדיינות וכוונת המונח היא מומחיות בייצוג בבית משפט. ישנם אין סוף דיונים באין סוף תחומים המתקיימים בבתי משפט שונים ובטריבונלים מגוונים. ליטגציה קיימת הן בתחום המשפט הפלילי והן בתחום המשפט האזרחי והיא כוללת סל שירותים נרחב הקשור לתיק המתנהל בבית משפט או בערכאה שיפוטית או מעין שיפוטית אחרת.

2. מה זה ליטיגציה מסחרית?

ליטיגציה מסחרית היא שם למכלול של שירותי התדיינות, ליווי וייצוג בסכסוכים משפטיים או בתהליכים משפטיים הכרוכים בתחום העסקים והמסחר. ליטיגציה מסחרית נחשבת לתחום התמחות בפני עצמו במשפט המסחרי. תחום הליטגציה המסחרית חולש על טיפול בכל ההיבטים המשפטיים של כל סכסוך מסחרי שמצריך פנייה לערכאות משפטיות; כאשר הפעולה העיקרית היא ייצוג הלקוח בפני גופים משפטיים, ולצד ייצוג זה מגוון פעולות אחרות הקשורות לסכסוך. שרותי ליטגציה מסחרית שונים משירותים שנותן עורך דין מסחרי באופן יום יומי ללקוחותיו – ויש הרבה כאלה, בעיקר בתחום המסחרי (קרא עוד על ליווי חברות פרטיות; קרא עוד על ליווי תאגידים).

3. באילו תחומי ידע שולט עורך דין מסחרי המעניק שרותי ליטגציה מסחרית?

עורך דין העוסק בליטיגציה מסחרית לבקיאות משפטית נרחבת ביותר. נדרש ממנו ידע והבנה במגוון רחב של סוגיות משפטיות ותחומים משפטיים, ביניהם:

א. דיני חוזים  (קרא עוד על דיני חוזים)

ב. דיני ניירות ערך

ג. דיני תאגידים (קרא עוד על ליווי חברות פרטיות; קרא עוד על ליווי תאגידים).

ד. דיני חוזים

ה. דיני בנקאות

ו. דיני עבודה

ז. משפט בינלאומי

4. מי הם הלקוחות הזקוקים לשרותי ליטגציה מסחרית ולייעוץ, ליווי וסיוע של עורך דין מסחרי?

בנקים, חברות, תאגידים, עמותות, בתי עסק, מלכ"רים, יזמים, אנשי עסקים, חברות ציבוריות, חברות פרטיות, נושאי משרה בחברה, בעלי מניות, נושים של חברות מסחריות, סוחרים, יבואנים, יצואנים, מנהלים בתאגיד, דירקטורים, שותפויות ועוד.

5. מהן הפעולות הכרוכות בליטגציה מסחרית? אילו שרותי ליטגציה מסחרית מעניק עורך דין מסחרי?

ליטיגטור – עורך דין הנותן גם שרותי ליטגציה איננו משמש רק כטוען בדיונים בפני בתי משפט וטריבונלים אחרים אלא הוא נוקט פעולות מגוונות כדי להשלים כל מיני תהליכים הקשורים למשפט מסחרי. הליכים אלה לא מתחילים ונגמרים בייצוג בבית משפט או מול ועדות וכדומה, אלא כוללים שלבים רבים ומגוונים שבכולם מעורב עורך הדין שממנו נדרשות נקיטת פעולות רבות ומורכבות. ליטגציה מסחרית משמעה מתן שירותים משפטיים במקרה של סכסוכים משפטיים, כשהלקוח הוא תובע, נתבע, עד או צד ג'. שרותים אלה כוללים  לא מעט פעולות. בין הפעולות הללו בולטות הפעולות הבאות:

א. ליווי צמוד ומתן ייעוץ שוטף ללקוחות המתנהלים בזירה העסקית, באופן יום יומי ובוודאי לפני ובעת רקימת עסקאות ובהקשר של שרותי ליטיגציה, מיד כשמתגבש סכסוך מסחרי.

ב. הכנת כתבי טענות וסיכומים: כל תיק אזרחי המתנהל בבית משפט כולל הגשת כתבי טענות. במסגרת מתן שירותי ליטגציה מסחרית עורך דין מומחה למשפט מסחרי מנסח כתב תביעה, או משיב לכתב תביעה באמצעות כתב הגנה, ואם הוא התובע משיב לכתב ההגנה באמצעות כתב תשובה. בסיום המשפט כותב העורך דין סיכומים המסכמים את עמדותיו ועמדות הלקוח שלו ומרכזים את טענותיו ודרישותיו.

ג. ייצוג בבית משפט בדיונים שונים: בכל תיק המתנהל בבית משפט מתקיימים כמה דיונים. עורך דין המעניק שרותי ליטגציה נוכח בכל הדיונים הללו., מעלה טענות, מציג ראיות, משיב לאישומים, מסכם סיכומים ונלחם על זכויותיו של מרשו.

 ד. ניהול משא ומתן בדרך לפשרה.

ה. הגשת בקשות שוטפות.

 ו. חקירת עדים: שירות ליטגציה מרכזי הוא חקירת עדים. לרוב, במשפט אזרחי העדים נחקרים על ידי עורכי הדין של הצדדים עוד טרם המשפט. התשובות שלהם נכללים בתצהירי עדות אותם גובה, מנסח ומחתים עליהם עורך הדין ומגיש אותם בסיומו של התהליך כראיות לבית המשפט. עדים אלה יכולים להיות עדים מרכזיים, עדים שמעמדם פחות חשוב וכן עדים שמעמדם מרכזי ובולט. הכוונה היא לעדים מומחים – עד מומחה מטעם הצדיים התומך בטענות של כל צד, או עד מומחה שבית המשפט מנה והוא מכונה עד מומחה מטעם בית המשפט. את העד הזה חוקר עורך הדין לעומק במסגרת חקירה ראשית או חקירה נגדית וחקירה חוזרת.

ז. הגשה של כתבי ערעור וייצוג בערעור.

6. מהי החשיבות של עורך דין המתמחה בתחום של ליטיגציה מסחרית? מדוע חשוב לקבל שירותי ליטגציה מעורך דין?

לא רק שחשוב לקבל ייעוץ של עורך דין בכל סכסוך שמגיע אל מערכת המשפט אלא חשוב גם שלעורך הדין שייבחר תהיה מומחיות בתחום הסכסוך. כאשר מדובר בסכסוך מסחרי אין שום התלבטות – מומלץ, חייב, ראוי, כדאי והכרחי לשכור שירותיו של עורך דין מסחרי ולא סתם עורך דין מסחרי, אלא כזה המומחה בליטגציה. כבר מזמן (בשעה טובה) חלחלה לשחקנים בזירה העסקית-מסחרית בישראל ההכרה לפיה לא כל עורך דין מסחרי הוא המועמד המתאים לייצג את לקוחותיו בבית משפט. אם אתה שחקן בזירה המסחרית-עסקית וזקוק לליטגטור אל תמהר לשכור את שירותיו של עורך הדין המסחרי שמנהל את עסקיך ביום יום. הוא איננו בהכרח המועמד המתאים ביותר לייצג אותך בבית משפט. בחר רק עורך דין בעל מומחיות בתחום של ליטגציה מסחרית. מדוע?

א. משום שסכסוך אזרחי הוא סכסוך מורכב וסיוע משפטי בנוגע אליו מצריך ידע בחוקים מורכבים, בתחומי משפט מגוונים ושליטה מלאה ברזי עולם הליטגציה.

ב. משום שלא כל עורך דין מסחרי יכול להיות ליטגטור איכותי. שרותי ליטגציה איכותיים ניתנים על ידי עורך דין מסחרי בעל ניסיון בייצוג בבית משפט ובעל יכולות המאפשרות לו לטעון, להציג ולהתנהל בבית משפט בצורה הטובה ביותר.

ג. סכסוך מסחרי לרוב מערב גופים בעלי עצמה. סביר שהצד שכנגד ישכור שרותי של ליטיגטור מסחרי חזק ואיכותי, מה שמחייב גם אותך להצטייד באחד שכזה אם אינך רוצה להפסיד.

ד. סכסוך מסחרי מעצם טיבו מערב כסף רב. להפסד בסכסוך מסחרי עלולות להיות השלכות הרות אסון, החל מאבדן כסף ועד לקריסה טוטלית של העסק או החברה והרס כולל ואכזרי של מה שבנית כל החיים. רק ייצוג של עורך דין מסחרי מומחה לליטגציה ימנע מצב ביש מסוכן שכזה.

ה. רק לעורך דין מסחרי מומחה לליטגציה שי מספיק כלים לסייע לך להתמודד עם תיק משפטי מורכב.