גישור אזרחי ומסחרי

גישור לסכסוכים אזרחיים – גשר לפתרון סכסוכים

השכן שלך מסיג גבול, הספק שלך ברח עם הכסף ולא מודה בכך, הכלב של השכן נשך את הבת שלך והשוכר מסרב לפנות את הנכס. כל כך הרבה מקרים בהם פרוצים סכסוכים בין אזרחים במדינת ישראל מחד ומערכת משפט מסורבלת, לא נגישה, יקרה שתספק הכרעה רק בעוד כמה שנים מאידך. בחברה אנושית ישנם לא מעט חיכוכים וישנה גם מספיק יצירתיות שמאפשרת פתרונות יצירתיים ומספקים. כל שצריך הוא הידברות, הקשבה ורצון לפשרה.

את כל זה ניתן להשיג באמצעות מתווך – מגשר בעל ידע, כלים ומיומנויות שיאפשרו לכם להגיע להידברות ולפתרון שיספק את כל הצדדים. בעזרת גישור סכסוכים אזרחיים יכולים להפתר בקלות תוך חסכון של משאבים – זמן, כס, אנרגיות ומתח נפשי-רגשי. כל שצרחך זה לתת להליך גישור הזדמנות. אבל לפני חשוב גם להבין מה זה גישור ואיך בדיוק זה עובד.

1. מהו גישור?

גישור היא דרך אלטרנטיבית לפתרון סכסוכים. מעין משא ומתן שמפוקח על ידי גורם עצמאי וניטרלי, נטול אינטרסים ובעל הכשרה וידע מתאימים. עם השנים מוסד הגישור מהווה אלטרנטיבה ראשונה ועדיפה מפנייה לבית משפט. יתרונותיו הבולטים של הליך הגישור – חסכון בזמן, כסף וקשיים – כמו גם העומס הרב על בתי המשפט, והעובדה כי פניה אליהם מחייבת הרבה כסף ובזבוז של שנים עד להכרעה, גורמת לצדדים לסכסוך לבחור באופציה של גישור, כשרק אם זה ייכשל יפנו לבית המשפט. גישור מאפשר פתרון של כל סוגי הסכסוכים, סכסוך זוגי ( קרא עוד על גישור בהליך גירושין), סכסוך עסקי מסחרי (קרא עוד

על גישור עסקי וגישור מסחרי) וכן סכסוך אזרחי שהוא שם כולל למחלוקת בין אנשים פרטיים במדינה שאיננו על רקע עסקי, איננו מתקיים בעולם המסחר ואיננו בין אדם לגוף ציבורי, אלא בין אדם אחד לאדם אחר.

אל הליך הגישור מגיעים צדדים המוכנים להידברות. במהלך פגישות הגישור הם מתדיינים באפשרויות פתרון יצירתיות שיניחו את דעתם של שני הצדדים וישמרו את האינטרסים המרכזיים עליהם הם רוצים להגן. המגשר ממקד את הצדדים לגישור במחשבה על העתיד ובדרכי פתרון ומונע מהם להתבוסס ברגשות שליליים ובסגירת חשבונות המובילים להתכתשויות בלתי נגמרות.

בסיום הליך גישור מוצלח מגובשות דרכים לפתרון הסכסוך שנכללות בהכסם גישור אותו מאשרים בבית משפט.

2. אילו סכסוכים אזרחיים יכולים להיפתר על ידי גישור?

כל סכסוך אזרחי יכול וראוי שייפתר על ידי גישור. נפוצים במיוחד סכסוכי שכנים, סכסוכים בין בני משפחה על רקע ירושה, סכסוכים בין שוכרים ובעלי בית ועוד. למעשה, גישור אזרחי יכול להשתלב כהליך המהווה אמצעי פתרון לכל סוגי המחלוקות והסכסוכים.

3. האם ומדוע עדיף גישור כאמצעי לפתרון סכסוך? מהם היתרונות של הליך גישור? למה לא לתת לבית משפט להכריע?

גישור הוא אופציה נהדרת לפתרון סכסוכים. צדדים רבים לסכסוך יודעים זאת וכך גם בתי המשפט שמרבים להפנות צדדים לסכסוך לגישור בתקווה לחסוך את ההתדיינויות בבית משפט. בשל יתרונותיו הופך הליך הגישור ליותר מקובל ויותר פופולרי בקרב חוגים רבים בישראל. מדוע כך עלה קרנו של מוסד הגישור? בשל יתרונותיו הרבים:

א. התדיינות בבית משפט אורכת זמן רב דורשת לא מעט כסף ומשאבים רגשיים. לעומת זאת הליך גישור קצר יותר, יעיל יותר וזול יותר.

ב. חסיון וסודיות – הליך הגישור הוא הליך הנהנה מחסיון. כל מה שנאמר נשאר בין כותלי מרחב הגישור ואין בו כדי להשפיע על הסכסוך. בפועל עובדה זו מורידה עול כבד מהצדדים, מאפשר להם לשוחח בחופשיות והופך את המגשר לאיש הסוד שלהם.

ג. בשונה משופט, המגשר אינו כופה בשום צורה את דעתו או עמדתו. הוא מכוון את הצדדים לגישור המתנהלים במרחב מוגן ומוביל אותם בסערת הסכסוך לעבר חוף מבטחים. הפתרון אליו מוביל המגשר את הצדדים להגשים הוא פתרון יצירתי, רצוי על שניהם ומאד יעיל. המגשר מצליח בעזרת מיומנויותיו לסייע לצדדים להתרכז בעתיד ולהתנער מאינטרסים צרים ורגשות סוערים ולזהות את סלע המחלוקת ואת האינטרס האמיתי המקורי שלהם. כך מתווך המגשר בהצלחה בין רצונות הצדדים והאינטרסים שלהם ולמעשה מביא אותם לפתרון עצמאי שהם הגו בעצמם ולא כזה שהוכתב להם מלמעלה ומרחוק.

ד. תהליך הגישור הוא הליך הרבה יותר נעים מהליך המתקיים בבית משפט. להבדיל ממשפט, אין במסגרתו ראיות, עדים וכלי מלחמה קלים ככבדים, אלא יש פתיחות, רצון לפתרון יעיל והרבה מאד מומחיות של המגשר. שיחות הגישור, המתקיימות לנוחות הצדדים בשעות ובמיקומים אידאליים מבחינתם, נושאים אופי של מפגש רגוע וכוללים שיחות פתוחות ופוריות בכפוף לכללים שהצדדים קבעו בעצמם ובהתאם לסגנונם והעדפותיהם האשיות. אפילו בסכסוכים כבדים ורווי אמוציות מצליחים הצדדים להגיע להידברות ומגיעים בתהליך דינמי להגיע להסכם משותף המקובל על שני הצדדים. זהו מצב של ניצחון בטוח, מה שמכונה "WIN AIN SITUATION”.

ה. בסוף תהליך גישור מוצלח מגיעים הצדדים להסכם שניתן לאשרו בבית משפט כדי להקנות לו מעמד של פסק דין מחייב.

ו. בהליך הגישור בשונה מבית משפט הפנייה אל הצדדים נעשית בשפה ברורה ובגובה העיניים ולא בשפה משפטית מנוכרת, כמו במהלך משפט, אז התקשורת נעשית דרך עורכי דין באולם בית משפט מוקפד עם אוירה מרוחקת.

ז. רוב התיקים המשפטיים המתנהלים סביב סכסוכים אזרחיים ממילא מסתיימים בפשרה. אז למה לא להתפשר באופן מהיר ויעיל באמצעות גישור אלא לחכות שנים לפשרה שתכפה על ידי בית משפט או למצב בו השופט יבהיר כי על הצדדים להגיע לפשרה, מה שיגרום לעורכי הדין לשלוף ציפורניים (או סכינים). אם פשרה ממילא היא המטרה אליה חותרים שני הצדדים הרי שגישור הוא הדרך המיטבית והאידאלית להשיג פתרון פשרה יצירתי.

4. איך יוזמים הליך גישור?

במקרים רבים הצדדים בעצמם מחליטים על פניה לגישור, מאתרים מגשר ומסכימים לגבי זהותו ולגבי הליך הגישור. במקרים אחרים בית המשפט מציע לצדדים לפנות להליך גישור ולהשהות את הדיונים בבית משפט שיתחדשו רק אם הליך הגישור ייכשל ולא יניב בסופו פתרון סכסוך יצירתי.

5. כיצד מתבצע גישור בפועל?

הצדדים בוחרים יחד את המגשר ומתחילים להיפגש עמו במרחב ובעיתוי שנוחים להם. במהלך מספר מפגשים שוטחים הצדדים את טענותיהם, מבהירים עמדותיהם וחושפים את רצונם. המתווך מנהל את הפגישות וממקד את הדיון בעתיד ובמציאת פתרון יעיל. לאחר מספר מפגשים ודיונים במהלכם זוהו האינטרסים האמתיים של הצדדים לסכסוך וסומנו המטרות המרכזיות – ולא אלה שנחזו כמטרות מרכזיות מתוך שנאה, קנאה, רצון לנקמה וזעם – מתחיל משא ומתן לגבי הדרך להגשימן. האינטרסים המשותפים ולא האישיים מזוהים אף הם ומסומנים. לאחר תהליך זה מופנות האנרגיות לגיבוש דרכי פתרון אידאליות ומקובלות על הצדדים.  ההסכמות ינוסחו בהסכם גישור, אותו ניתן לאשר בבית משפט ולהעניק לו תוקף של פסק דין

6. מיהו מגשר מוסמך לבצע גישור?

בעבר היו תקנות שעסקו בזהות והסמכת מגשרים אולם הם איבדו מתוקפן וכעת שוקדים על מלאכת הסדרת מקצוע המגשר בחוק. עד שתהליך זה יושלם כל אדם יכול להיות מגשר. במידה ואתם צדדים לסכסוך התרים אחר מגשר מומלץ לכם לבחור איש מקצוע בעל ידע בתחום המחלוקת. ישנם בעלי מקצוע רבים, כגון פסיכולוגים, מטפלים זוגיים, עובדים סוציאליים ועוד שעוסקים בגישור. אולם אם הסכסוך נושא אופי משפטי עדיף לבחור מגשר שהוא עורך דין משום שהוא מודע לכל ההיבטים של הסכסוך, הוא יוכל לשים לב לניואנסים וגם להשלים את מלאכת כריתת הסכם הגישור.

7. מהו הסכם גישור? מה כולל הסכם גישור?

הסכם גישור הוא חוזה מחייב הנחתם בסוף תהליך גישור מוצלח. עם סיום תהליך הגישור, מנסחים הצדדים בעזרת המגשר, ורצוי גם בעזרת עורך דין, את ההסכמות אליהם הגיעו. את מנגנוני הפתרון הסכסוך היצירתיים שהגו משלבים אותם בהסכם כתוב. על ההסכם שני הצדדים נדרשים לחתום ואת חלקם חייב לאשר בבית משפט לשם קבלת תוקף משפטי (למשל הסכם גישור בהליך גירושין – קרא עוד על גישור בגירושין) ואחרים שמומלץ לאשרם בבית משפט כדי שיקבלו מעמד של פסק דין ויהיה להם תוקף משפטי מחייב.

הסכם גישור יכלול כמה סעיפים מרכזיים, ביניהם:

א. פרטי הצדדים לסכסוך.
ב. תיאור של מהות הסכסוך, פירוט הקונפליקטים והמחלוקות, סקירה של העבר.
ג. תיאור הליך הגישור
ד. פירוט מלא של ההסכמות שנהושגו בגישור.
ה. תיאור אופני ביצוע ויישום הפתרונות הללו והסדר מנגנונים לפתרון מחלוקות בעת יישם ההסכמות.
ו. פירוט כל התנאים השונים הרלוונטיים לקיום ההסכם.
ז. הסכמה מפורשת של הצדדים להסכם והתחייבות שלהם למלא אחר הכתוב בו.
ח. חתימת הצדדים.

גישור בסכסוכים עסקיים מסחריים

בעולם העסקים והמסחר צצים לא פעם משברים בין שותפים עסקיים, בין סוחרים, בין ספקים לבעלי עסק ובין גופים מסחריים גדולים. הזירה העסקית והזירה המסחרית המהווים כר פורה לפעילות של גורמים מגוונים הופכות לא פעם לזירת התגוששות. בתי המשפט בישראל עמוסים לעייפה בסכסוכים שכאלה שנדרשים משאבים אדירים כדי להכריע בהם – זמן, כסף, ריצות ועוגמת נפש.

את כל אלה אפשר לחסוך אם פונים לפתרון הסכסוך באמצעי אלטרנטיבי – גישור. גישור הוא הליך המאפשר מציאת פתרון יצירתי לסכסוך, לאחר הידברות ומשא ומתן באמצעות המגשר, שהוא מעין מתווך המסייע לצדדים לזהות את סלע המחלוקת ולמצוא דרכים יעילות לפותרה. לשם מימוש יתרונותיו של הליך הגישור ועל מנת שיהא יעיל מומלץ להצטייד בשירותיו של עורך דין בעל מומחיות בגישור עסקי מסחרי.

1. מהו גישור?

גישור הוא הליך אלטרנטיבי לפתרון סכסוכים – הצדדים עצמם ביוזמתם או בהמלצת בית המשפט מונעים או משהים את הדיונים בבית משפט ומנסים להגיע להסכמות במינימום השקעה, זמן ומשאבים במסגרת הליך גישור. בהליך זה מגשר – רצוי שיהיה מוסמך (כל אדם יכול להיות מגשר ועל כן יש לוודא כי קיבל הכשרה מתאימה) – נפגש עם הצדדים לסכסוך למספר פגישות במהלכן משמיעים הצדדים את עמדותיהם וטענותיהם. מטרתו של הליך הגישור איננו פשרה, אלא מציאת  פתרון יצירתי שיניח את דעתם של הצדדים לסכסוך ויאפשר פעולות שיסיימו את הסכסוך.

החלל בו מתקיימות פגישות ההידברות מהווה מרחב מוגן עבור הצדדים שחשים חופשי להביע את אשר על לבם

(כל מה שנאמר בהליך גישור הוא חסוי וסודי לחלוטין) והמגשר מנווט את ההידברות כך שתהא יעילה, פוריה וממוקדת מטרה. הוא מנטרל, בעזרת הכלים שברשותו, רגשות שמסיטים את הדיון מן העיקר אל הטפל; מסייע לצדדים לזהות אינטרס אמתי ולא אינטרס מדומה המושפע מאמוציות, אגו ורגשות שליליים; ממקד את פניהם ומאמציהם של הצדדים בפתרון עתידי ולא בעבר המורכב והמתסכל; וכך, לרוב תוך מספר מועט של מפגשים מצליחים הצדדים להגיע להסכמות שפותרות את הסכסוך.

בסופו של הליך גישור מוצלח לרוב מגבשים הצדדים הסכם שתוקפו ומעמדו ככל חוזה מחייב שניתן לאוכפו בשלל אמצעים.

2. אילו סכסוכים בתחום העסקי-מסחרי יכולים להיפתר על ידי גישור?

כל סכסוך עסקי או מסחרי בכל תחום בין פעילים מגוונים בזירה העסקית ובזירה המסחרית בארץ ובעולם. ישנם סכסוכים בעסק משפחתי וכן סכסוכים מסחריים בין גופים גדולים, סכסוכים בין בעל עסק לספק ואפילו בין בעל עסק ללקוח. ישנם סכסוכי שותפים במסגרת של חברה, שותפות, עוסק מורשה, עמותה, אגודה שיתופית, חברה לתועלת הציבור ובכל דרך התאגדות אחרת.

3. האם ומדוע עדיף גישור כאמצעי לפתרון סכסוך על רקע עסקי-מסחרי? מהם היתרונות של גישור בין צדדים לסכסוך בעל אופי זה? למה לא לתת לבית משפט להכריע?

גישור עסקי וכן גישור מסחרי עדיפים פי מונים על התדיינות בבית משפט. מדוע? בשל מגוון סיבות, ביניהן:

א. חסכון במשאבים: הליך גישור מהיר, זול יותר ופחות מתיש מהתדיינות בבית משפט.

ב. יצירתיות: מטרתו של הליך גישור היא להגיע לפתרון יצירתי ולווא דווקא לפשרה. העובדה שלא חייבים לפתור את הסכסוך וכי אפשר להסתפק בפתרון מניח את הדעת שיאפשר לצדדים לחזור לשגרה מקלה מאד על פתרון הסכסוך. היצירתיות הזו פעמים רבות מונעת קריסה כלכלית של העסק ו/או החברה, מונעת פגיעה כלכלית של המעורבים ומאפשרת לא רק את המשך קיומה של החברה אלא לעתים אף ממנפת את הרווחיות העסקית הודות לפתרון יצירתי ויעיל במיוחד.

ג. יעילות: גישור היא אלטרנטיבה יעילה במיוחד לפתרון סכסוכים עסקיים מסחריים.

ד. פתרון מרצון ולא "מונחת מלמעלה": הליך גישור עסקי-מסחרי מוצלח מניב הסכם בין הצדדים. המילה הסכם היא מילה מרכזית – הצדדים לו מסכימים למה שנקבע בו וההסכם לא מונחת עליהם מלמעלה בדמות פסק דין מכריע של בית משפט.

ה. סודיות: בהליך גישור בשונה מבית משפט אפשר לחשוף הכל ללא חשש. סודיות זו מכונה חסיון. כל מסמך, טענה, אמירה או ראיה לא ייחשפו לאף אחד, אלא רק למעורבים בהליך הגישור.

ו. מניעת מלחמה כוללת: לרוב, דיונים בבית משפט וניהול תביעה והגנה מהווים קרקע פוריה מדי למלחמות. יש להתדיינות השפעה קיצונית על הסכסוך ומטבע הדברים היא מעצימה אותו וגורמת להסלמתו, בעוד לגישור עסקי וגישור מסחרי יש בדיוק ההשפעה ההפוכה של מיקוד, צמצום והקטנת נפח הסכסוך.

ז. נוחות: הגישור מתקיים מתי והיכן שהצדדים מעוניינים, בהתאם לזמינותם ותוך שירות הנוחות שלהם.

ח. מניעת הפגיעה בעסק: היתרון הבולט ביותר של הליך הגישור הוא העובדה שבזכותו ניתן להציל את העסק. ההליך בבית המשפט הוא לא רק ארוך, מתיש ויקר אלא הוא גם תמיד יוביל לתוצאה אחת בלתי רצויה לאף אחד מן המעורבים והיא קריסה של העסק. ככלל סכסוך בין שותפים מביא לתוצאה אחת והיא קריסת האישות המשפטית.

ראוי לציין כי גישור עסקי חשוב במיוחד כאשר מדובר בסכסוכים עסקיים משפחתיים. רבים מהעסקים בישראל הם עסקים משפחתיים. אחים, קרובי משפחה או בני זוג שהקימו עסק משותף. בהסתמך על הקרבה המשפחתית והאמון הבסיסי פעמים רבות שותפים משפחתיים לא טורחים להסדיר באופן ראוי את מערכת היחסים העסקית ביניהם. עובדה זו מהווה "פתח לצרות". במקרים אלה, בנוסף להיבטים העסקיים-משפטיים של הסכסוך ישנו גם היבט משפחתי, ממוני, רכושי, זוגי. הליך גישור מהווה הדרך היעילה ביותר לסיים סכסוך מורכב ורב רבדים שכזה.

4. איך יוזמים הליך גישור?

הצדדים בעצמם מחליטים לקיימו או שבית המשפט מפנה אותם לגישור.

5. כיצד מתבצע גישור בפועל?

מגשר נפגש עם הצדדים מספר פעמים, מתווך ביניהם ומסייע להם למצוא גשר שיתנשא מעל נהר המחלוקות הגועש שלהם ויהווה מנגנון יעיל לפתרון הסכסוך ביניהם, קשה ומורכב ככל שיהיה.

6. מיהו מגשר מוסמך לבצע גישור?

כל אדם יכול להיות מגשר. המגבלה היחידה בהיבט זה של גישור מסחרי וגישור עסקי היא הדרישה שהצדדים יסכימו לגישור ולזהות המגשר. ככלל, מומלץ לבחור מגשר שעבר הכשרה ככזה, מגשר בעל ניסיון בגישור עסקי וגישור מסחרי והכי מומלץ זה לבחור במגשר שהוא גם עורך דין עם התמחות במשפט עסקי ומשפט מסחרי.

7. האם ומדוע רצוי לבחור עורך דין כמגשר בסכסוך עסקי-מסחרי?

בוודאי, זה בהחלט רצוי. מגשר שהוא עורך דין בעל ידע ומומחיות בתחומים של משפט מסחרי ומשפט עסקי יכול לייעל אף יותר ולהעצים את יתרונותיו של הליך גישור עסקי והליך גישור מסחרי היעילים מאד ממילא. מדוע? בשל כמה סיבות:

א. ידע זה כוח: עורך דין מגשר בעל ידע בתחום המחלוקת וכן בתחום הגישור ולכן ניתן בעזרת שילובו בהליך גישור מסחרי או גישור עסקי להרוג שתי ציפורים במכה.

ב. עורך דין מגשר ידע בדיוק היכן לשים את הדגש, היכן להתמקד ויוכל להוביל את הצדדים למציאת פתרון יעיל ויצירתי לסכסוך.

ג. עורך דין כמגשר בעל ידע בתחומי משפט מסחרי ועסקי יוכל להשלים את מלאכת הגישור ולנסח חוזה בעין הצדדים שיהיה מחייב ואף יהיה מקיף ויכלול התייחסויות לכל הסוגיות, ינטרל מוקשים פוטנציאליים, יכלול דרכי התנהלות ומנגנוני פתרון סוגיות יעילים שימנעו סכסוכים עתידיים ויגררו שוב פניה לערכאות משפטיות.

ד. עורך דין מגשר יוכל להשלים את מלאכת הגישור תוך תשומת לב לכל ההיבטים המשפטיים של פתרון סכסוך עסקי-מסחרי, אשר מעצם טיבו נושא אופי משפטי מובהק.

ה. עורך דין מומחה לגישור מסחרי הוא בעל הבנה וידע שיאפשרו לו להוביל את הצדדים בבטחה לפתרון ראוי, רצוי ועדיף לכל המעורבים. רק עורך דין מומחה למשפט מסחרי יוכל להבהיר לצדדים מהן ההשלכות המשפטיות הנובעות ממעשיהם (האחד כלפי השני) ומהן האלטרנטיבות המשפטיות שיש להם. להסברים אלה חשיבות מרובה ביותר שכן הם ישפיעו על אופן התנהלותם של הצדדים ומגשר שאיננו בעלי ידע משפטי-עסקי-מסחרי לא יוכל לספקם.

פעמים רבות ההסבר המפורט והמושכל של עורך הדין המומחה מביא לסיום הסכסוך באופן שמונע את המשך קיומו של העסק ו/או החברה ומונע פירוק האישיות המשפטית.

8. מה קורה בסופו של הליך גישור?

אם הוא נכשל, הצדדים נאלצים להמשיך ההתדיינות בעניינם בבית משפט, אולם ברוב הפעמים הליך גישור מצליח ומביא לסיום הסכסוך אשר מגובש ונכלל לרוב בהסכם גישור שמנוסח כחוזה מחייב לכל דבר. להסכם גישור ניתן לתת תוקף של פסק דין על ידי אישורו בבית המשפט.