עורך דין גישור ובוררות

הליך גירושין בין בני זוג מעורר שאלות ומחלוקות רבות. גירושים בין בני זוג יהודים בישראל יכולים להתבצע רק בהסכמה של שני בני הזוג. בנוסף להסכמה זו יש צורך בהסכמה בסוגיות מורכבות ובוערות אחרות, ביניהן, משמורת על ילדים, חלוקת רכוש, הסדרי ראייה ודמי מזונות. האינטרסים של שני בני הזוג פעמים רבות מנוגדים, הם רווי אמוציות ומשקעים וההידברות שאמורה להוביל להסכמות קשה להם.

אמצעי יעיל ביותר לאפשר הידברות זו הוא גישור בתוך המשפחה. הליך בו אדם בעל הכשרה מסייע לשני בני הזוג לנהל משא ומתן בדרך להסכמות הוא ללא ספק אחת הדרכים היעילות שהגה המחוקק, אשר מאפשרות גיבוש הסכמות והשלמת הליך גירושים תוך חסכון בזמן, אנרגיה, משאבים וקשיים. כל השאלות והתשובות בנוגע לגישור במשפחה:

1. מהו גישור בין בני זוג בהליך גירושין?

גישור הוא תהליך משא ומתן במסגרתו נפגשים בכמה פגישות בני הזוג המתגרשים וצד שלישי, הוא מגשר אובייקטיבי, מוסמך, בעל ידע, כלים ומיומנויות המאפשרים לו לתווך בין בני הזוג ולסייע להם להגיע להסכמות ולהתפשר בדרך לפתרון הסוגיות הכרוכות בפרידה שלהם. מטרת הליך הגישור היא לאפשר הידברות, להשיג הסכמות ובסופו של תהליך לגבשן לכדי הסכם גירושין מקיף וממצה.

2. איך יוזמים הליך גישור?

כאשר בני זוג ניצבים בראשיתו של הליך גירושין עומדות בפניהם מספר אופציות: האחת, לפתור בעצמם את כל הסוגיות ולגבש, ללא עזרתם של אנשי מקצוע, הסכם גירושים. אופציה זו איננה מומלצת משום שלמרבה הצער גירושים, ידידותיים ומתורבתים ככל שיהיו, כרוכים בהרבה כאב ומחלוקות ועל פי רוב גורמים גם לבני זוג קרובים במיוחד למתיחויות והתנגשויות על רקע אינטרסים מנוגדים ופערים קשים לגישור. בחירה באופציה זו תוביל לרוב למבוי סתום ועלולה אף להיות לא יעילה, מאחר ובני הזוג שאינם בעלי ניסיון ומומחיות בתחומי גירושין לא יתנו את הדעת על סוגיות בעלות חשיבות שחייבות להיות מוכרעות וכן על סוגיות צופות פני עתיד שחייבות להיות מוסדרות על מנת למנוע מצב של פניה חוזרת ונשנית לערכאות משפטיות בעתיד.

האופציה השנייה היא פנייה לבית משפט שם יידונו ויוכרעו כל המחלוקות. גם אופציה זו איננה אידאלית. הדיונים בבית המשפט אורכים זמן רב, עולים לא מעט כסף ועל פי רוב מנציחים מצב של מלחמה בין הצדדים.

האופציה השלישית היא לפנות לגישור. את הליך הגישור יכולים ליזום בני הזוג בעצמם. הם (מומלץ להסתייע בעורך דין גירושין לשם כך) יאתרו מגשר. אם שני בני הזוג מסכימים להליך עצמו ולזהות המגשר הם יכולים לצאת לדרך. פעמים רבות בני הזוג פונים לבית המשפט והוא זה המפנה אותם להליך גישור. סעיף 79ג לחוק בתי המשפט קובע כי בית משפט מוסמך להפנות צדדים מתדיינים לגישור במידה והצדדים הביעו הסכמתם לכך. בשל העומס הרב של בית המשפט ובשל היתרונות הרבים מאד וסיכויי ההצלחה הגבוהים של הליך גישור מרבים בתי המשפט ליישם סעיף זה ומפנים את רוב הזוגות המתגרשים להליך גישור.

3. כיצד מתבצע גישור בהליך גירושים בפועל?

הליך גישור בגירושין כולל כמה מפגשים בהם נוכחים שני בני הזוג והמגשר המוסמך. המגשר מתווך בין שני הצדדים, מעלה שאלות, מציף מחלוקות ובעזרת המיומנויות שבידיו מנווט את הסירה בה יושבים בני הזוג במים הסוערים. מגשר טוב מסייע לבני הזוג להגיע להידברות, הקשבה, הבנה והסכמה למרות כל המוקשים מסביב וחרף המשבר, הרגשות השליליים, הפערים ביניהם, הרצונות המנוגדים והאינטרסים המתנגשים. בעזרת הכשרה מעשית ועיונית שעבר יש בידי המגשר הכלים לטשטש את הרגשות הקשים שמהווים מחסום בפני התקדמות; לבודד את סלעי המחלוקת המרכזיים; לחסום את השפעתם של משקעים מזיקים; לזהות אינטרסים כנים; למקד אנרגיות בפתרון ובעתיד ולא במחלוקת ובעבר; להבהיר טענות; לשמור על אוירה נעימה; לנווט את הצדדים; להתעלם מאינטרסים "מדומים" ולזהות ולבודד את האינטרסים האמתיים של הצדדים ובעזרת כל אלה לאפשר לצדדים לזהות, למצוא ולנסח את הפתרונות האידאלים והיעילים ביותר עבור כל המעורבים.

4. מיהו מגשר מוסמך לבצע גישור בין בני זוג בהליך גירושין?

ההגדרה של "מיהו מגשר" טרם הושלמה והמדינה מצויה בעיצומו של תהליך הסדרת העניין. עד שתהליך זה יושלם, למעשה, כל אדם יכול לשמש כמגשר ולא נדרשות השכלה או הכשרה ייחודיות. אולם, כאשר פונים למגשר רצוי ומומלץ לבחור במגשר שעבר הכשרה מתאימה וגם כזה בעל מומחיות בתחום המחלוקת הנדונה.

5. האם חשוב שהמגשר יהיה עורך דין גירושין ומדוע?

בהחלט. עורך דין גירושין הוא בעל ניסיון בתחום דיני המשפחה והמעמד האישי, הוא מודע בדיוק לצרכים ולניואנסים המשפטיים של כל הליך גירושין. מגשר שהוא עורך דין גירושין יוכל לנתב את הליך הגישור כך שיהיה מעשי ויתמקד בפתרון סוגיות נחוצות, באופן יעיל ומיטבי, תוך ראיה כוללת של ההיבטים המגוונים של הליך הגירושין. עורך דין גירושין שמנצח על הליך גישור יודע בכל שלב מההליך לזהות עניינים שיש להתעכב עליהם, לסמן עניינים שיש לתת עליהם את הדעת והוא לא עלול לפספס עניינים בעלי חשיבות משפטית.

הוא יכול לחזות מראש, בזכות הניסיון הרב והידע המשפטי שלו תרחישים שעלולים בעתיד ליצור מחלוקת ואשר חשוב לתת עליהם את הדעת; לאתר מוקשים בכל תחום ובעיקר בתחום המשפטי; להשלים את הליך הגירושים על ידי ניסוח הסכם גירושים טוב, רציני ומקיף שעונה על כל הצרכים, תוך הבנה ברורה של חשיבות מסמך זה; לנסח הסכם גירושים לטווח הארוך, כזה שהינו צופה פני עתיד ונותן מענה מראש לאתגרים פוטנציאליים, אשר ללא הסכם טוב יובילו שוב ושוב את הצדדים ל"פיצוצים" ויקימו צורך בפניה מחודשת לערכאות משפטיות ועוד. עורך דין גירושין הוא בעל מומחיות בתחום של גירושים ולכן הוא המגשר האידאלי. כמובן שרצוי לוודא כי יש הכשרה וניסיון בתחום הגישור ולא רק בתחום המשפטי.

6. מה קורה בסופו של הליך גישור? מתי הליך גישור נכשל ומתי הוא מצליח?

בסופו של הליך גירושין הוא נכשל או מצליח. הליך גישור בגירושין שנכשל הוא כזה שבסופו לא הגיעו הצדדים להסכמה ולא ניסחו הסכם גירושים. הם חוזרים לנקודת ההתחלה ומתחילים דיונים מתישים בבית משפט. ראוי בהקשר זה לציין שברוב המקרים, אם בני הזוג משכילים לבחור מגשר טוב הסיכויים של הליך הגישור להצליח הם גבוהים מאד. הליך גישור שמצליח מסתיים בהסכמות בין בני הזוג ובהבנה שמאפשרת נקיטת צעדים מעשיים שיאפשרו השלמת הליך הגירושים בפועל.

על פי רוב, וכך מומלץ, יש לנסח הסכמות אלה בכתב כך שימשו מצע להסכם גירושים. רצוי לקבל סיוע מעורך דין גירושין בעת ניסוח הסכם הגירושין והכי חשוב – כדי שיהיה להסכם הגירושים תוקף יש לאשרו בבית משפט לענייני משפחה- להסכם גירושים אין כל תוקף משפטי ללא אישור של בית משפט.

7. מה מגדיל את הסיכויים של הליך גישור להצליח?

כמה דברים:
א. בחירת מגשר מתאים שעבר הכשרה ורצוי כזה עם מומחיות בתחום דיני המשפחה, קרי, עורך דין גירושין.
ב. רצון של הצדיים, אמונה וחתירה להצלחה: הליך גישור מצליח כשהצדדים באמת נותנים לו צ'אנס. המגשר יודע שהפתרון קיים, כי הוא מונח בסוף הדרך והוא אף יודע שניתן להגיע אליו ויודע כיצד לעשות זאת. המגשר, למעשה, מאיר לצדדים לגישור את הדרך ועוזר להם לעבור אותה. אבל הוא לא יכול לעשות כן ללא שיתוף פעולה, אמונה ורצון של הצדדים.

8. מהם היתרונות של גישור בין בני זוג מתגרשים? למה לא לתת לבית משפט להכריע?

היתרונות של הליך גישור בגירושין רבים ומגוונים והם כוללים בין היתר:

א. חסכון בזמן – הליך גישור לרוב לא כולל מפגשים רבים. ניתן להשלימו במעט מפגשים שיהיו סמוכים בזמן וכך להשלים את תהליך הגירושים במינימום זמן. התדיינות בבית משפט עלולה לארוך זמן רב מאד.

ב. יעילות: בזכות מיומנויותיו של המגשר ההתנצחות בין בני הזוג לא מונצחת, היא מקבלת מקום משני ומוסטת מהדרך כך שאיננה מהווה מחסום בפני פתרון. לעומת זאת התדיינות בבית משפט עושה בדיוק את ההפך. היא מנציחה, מחריפה ומעצימה את ממדי וגדרי המחלוקות השונות והופכת את המלחמה בין בני הזוג לעקובה מדם. עורכי הדין לא בוחלים בשום אמצעי, כל אחד מושך לכיוון שלו, עוד ועוד טענות לכאן ולכאן מושמעות ומעגלי השנאה בין בני הזוג מתרחבים. הם ממשיכים לרוץ במעגלים והרגשות השליליים של שנאה, קנאה, כעס, נקמנות וריחוק רק מתעצמים כשהתהום שממילא פעורה ביניהם הולכת ומתרחבת.

ג. נוחות: את מפגשי הגישור בני הזוג יוזמים בעצמם וחופש הפעולה והתמרון שלהם נרחב. המפגשים יכולים להתקיים בכל מקום, בכל שעה ובכל זמן ומקום שנוחים לכם. לעומת זאת, העיתוי והמיקום של הדיונים בבית המשפט מוכתבים מלמעלה ואין לכם שום אמירה בנושא.

ד. חסכון בכסף: הליך גישור במשפחה אמנם איננו זול אבל הוא בטוח כרוך בפחות הוצאות בהשוואה להליך גירושים המתנהל בבית משפט.

ה. פחות נזק לבני הזוג ולסובבים: החיסכון באנרגיה, בזמן ובכסף, ההידברות, זיהוי האינטרסים המשותפים, הרגעת הלחימה ולא העצמתה – כל אלה ועוד תורמים לבני הזוג שגם ככה מתמודדים עם משבר קשה בחייהם. בחירה בהליך גישור תורמת גם לרווחתם ובריאותם של יתר בני המשפחה ובעיקר הילדים. אם לא למען עצמכם אז למענם אתם מחויבים לבחור בהליך שיסיים ביעילות ובזמן קצר את הליך הגירושין.

ו. סיכוי גבוה יותר להיות מרוצים: אין לדעת איך התנצחות בבית משפט תסתיים. הרבה מתדיינים שבוחרים ללכת לבית משפט חשים תסכול ומרגישים כי "לא נתנו להם במה" וכי קולם לא נשמע. פעמים רבות ההחלטה שיקבלו השופטים לא תניח את דעתם של הצדדים ושניכם תצאו עם תחושה של הפסד. בהליך גישור יש לכם כבני זוג הרבה יותר במה להשמיע את קולכם, כל סוגיה שתעלו תקבל התייחסות, לכל ניואנס יינתנו מקום וחשיבות, ורוב הסיכויים שהתוצאה שתתקבל תהיה קרובה יותר לאינטרס שלכם ותהיה טובה לכם יותר בהשוואה לפסק דין של בית משפט.

בהליך הגישור מספק המגשר לצדדים מרחב מוגן בו הם יוכלו להשמיע את דעותיהם ללא כל חשש. אתם לא תפחדו שמה שתגידו ישמש כנגדם. בשונה מבית משפט, אל מול המגשר אתם תרגישו חופשי לדבר, לשתף ולהביע את עצמכם. בנוסף לכך, הליך הגישור לא כפוף לדיני ראיות ולסדרי דין ולכן הוא חף מפרוצדורות מעכבות, מגבילות ומתישות. קשה לחלוק על ההנחה לפיה משא ומתן שמוביל להסכמות תמיד עדיף על פני תוצאות קרב המוכרעות על ידי צופה מן הצד, גם כשמדובר בשופט.

בזכות הליך גישור אתם, למעשה, תגיעו לפתרון מוסכם להבדיל מפתרון מוכתב שנכפה עליכם וזה בהחלט עדיף.

ז. סודיות: הליך הגישור נהנה מחיסיון מוחלט וסודיות. כל מגשר כפוף לכללי אתיקה נוקשים הקבועים בחוק.